Zo houd je je wél aan je goede voornemens.

Zo houd je je wél aan je goede voornemens.

Een week geleden had je net de laatste oliebol achter je kiezen en ben je misschien vol enthousiasme gestart aan een nieuw en gezonder jaar. Want het is nu toch écht tijd om gezonder te gaan leven en af te vallen. Maar geef toe: ben je nog steeds zo enthousiast als een week geleden? Gaat het nog steeds zo gemakkelijk om ongezonde dingen te laten staan? Misschien lukt het nu nog best aardig, maar de kans is groot dat je over 2 weken weer terug bent in je oude patroon. Hoe komt het dat het zo moeilijk is om je goede voornemens vol te houden? Lees vooral even verder: zo houd je je wel aan je goede voornemens.

Stel haalbare doelen
Veel mensen stellen hun doel te strak op. Ze willen 10 kilo afvallen in 2 maanden tijd. Dat is erg veel en bijna niet haalbaar. Met shakes en poeders kom je misschien een heel eind, maar als je na die 2 maanden weer over gaat op gewoon eten dan komen de kilo’s er vaak snel weer aan. Zorg dat je een doel stelt dat realistisch is en haalbaar. Als jij nog nooit gesport hebt, dan is een doel van 3 keer per week naar de sportschool niet echt haalbaar en realistisch. Begin met 1 keer per week naar de sportschool of 2 keer per week een wandeling.

Zorg voor zelfcontrole en discipline
Als je dan eenmaal je doelstellingen hebt opgesteld, zijn zelfcontrole en discipline erg belangrijk. Nieuwe gewoontes moet je stap voor stap opbouwen, je moet verleidingen herkennen en aanpakken en slimme strategieën inzetten. Bijvoorbeeld: je wilt graag gezondere tussendoortjes gaan eten. Maak dan van tevoren een bakje klaar dat je mee kunt nemen naar je werk of zet een bakje rauwkost in de koeling voor als je thuiswerkt. Spreek dan ook echt met jezelf af dat je ’s middags het bakje rauwkost eet en niet een paar koekjes of een reep chocola.

Geef jezelf de tijd
Het aanwennen en inslijten van nieuwe gewoontes heeft tijd nodig, dus leg het bijltje er niet bij neer als het na 2 weken nog niet lukt. Het kost ongeveer 66 dagen om een gewoonte aan te leren. Daarin is nog veel variatie. De gewoonte om een glas water te drinken na het ontbijt duurt ongeveer 20 dagen, maar het doen van rek- en strek oefeningen na een kop koffie duurt zo’n 84 dagen. Geef jezelf dus de tijd om die nieuwe goede gewoontes aan te leren.

Zorg voor zelfinzicht
Om te zorgen voor voldoende zelfinzicht is het belangrijk om bij te houden wat je eet. Als je bij mij een traject gaat volgen krijg je de opdracht om eerst een week lang precies bij te houden wat je eet en drinkt. Ik krijg dan zicht op jouw voedingspatroon, maar jij krijgt hierdoor ook zelfinzicht. Veel mensen denken te weten wat ze allemaal op een dag eten, maar als ze het op moeten schrijven, dan is dat soms best confronterend. Pas als je inziet dat je problematisch eetgedrag vertoont, kun je hulp gaan zoeken en doorpakken.

Vind je het lastig om realistische en haalbare doelen op te stellen en kun je wel wat hulp gebruiken om je nieuwe gewoontes eigen te maken. Neem dan contact met mij op. Live consulten zitten er even niet in, maar online consulten zijn een zeer goed alternatief!