Zo gezond is vis.

Zo gezond is vis.

Het advies vanuit het voedingscentrum is om 1 keer per week vis te eten, het liefst vette vis. Het zou goed zijn voor onze gezondheid en dan met name voor de hart- en bloedvaten. Maar door verontreiniging van het zeewater en overbevissing is de vraag of vis eten nu wel zo gezond is. In dit artikel vertel ik je belangrijkste dingen die je zou moeten weten over het eten van vis.

Waarom is vis gezond?

Vis is gezond vanwege de omega-3 vetzuren. Deze vetzuren verkleinen de kans op hart- en vaatziekten en hebben een positief effect op de bloeddruk. Daarom is het advies om 1 keer per week vette vis op het menu te zetten. Denk bij vette vis aan zalm, haring, makreel, paling en sardines. Gerookte zalm en zoute haring bevatten relatief veel zout, dus neem die niet te vaak.

Verse vis of uit blik?

Het maakt over het algemeen niet zoveel uit of je verse vis eet of uit blik of uit de diepvries. Alleen bij zalm is er een verschil. Verse zalm komt vaak uit de Atlantische oceaan en is vetter dan die uit blik of de diepvries. Deze zalm komt uit de Stille oceaan en is vaak minder vet.

Keurmerk

Om overbevissing te voorkomen en de impact op natuur en milieu te verkleinen bestaan er keurmerken voor zowel wilde vis als voor kweekvis. Er zijn twee verschillende keurmerken: ASC en MSC. De keurmerken zeggen echter weinig over het welzijn van de vissen.

ASC staat voor verantwoord gekweekt. Het keurmerk garandeert dat er extra aandacht wordt besteed aan het behouden van de natuurlijke leefomgeving van vissen en dat het gebruik van antibiotica en chemicaliën zoveel mogelijk wordt beperkt.

MSC staat voor duurzaam gevangen. Dit betekent dat de kans op bijvangst veel kleiner is en visstanden duurzaam worden beheerst.

Verontreiniging

Omdat zeeën en rivieren verontreinigen, raken ook vooral vette vissoorten en grote roofvissen verontreinigd. Vis wordt regelmatig gecontroleerd en de verontreinigde waarden liggen vaak onder de geldende normen. Ondanks de kans op verontreiniging van vis is het advies nog steeds om 1 keer per week vette vis te eten. De positieve effecten voor je gezondheid wegen niet op tegen de kleine kans op verontreiniging die je binnen krijgt. Het wordt voor zwangere vrouwen wel afgeraden om roofvissen te eten.

Biologisch

Alleen gekweekte vis kan een biologisch keurmerk krijgen. Er zijn namelijk strenge regels voor visvoer en dierenwelzijn en dat kun je niet controleren bij wilde vis. Volgens de wet mag dus alleen vis uit kwekerijen een biologisch keurmerk krijgen. Wild gevangen vis, zoals haring uit de Noordzee, is natuurlijk wel een goede duurzame keuze.

De juiste keuze

Het is best lastig om een goede keuze te maken. Bij verpakte vis in de supermarkt kun je letten op de keurmerken. Bij de viskraam op de markt moet officieel allerlei informatie bij de vis staan, zoals de naam, de vangstmethode en wildvangst/kweek. Als deze informatie ontbreekt, vraag het dan aan het personeel. Zij moeten je hierover kunnen informeren.

Er zijn ook nog een paar regels die je kunt hanteren als je de juiste keuze wilt maken:
– Je kunt beter wilde vis eten dan gekweekte vis, maar dan moet de wilde vis wel een MSC keurmerk hebben.
– Je kunt beter biologisch gekweekte vis eten dan ASC gekweekte vis.
– Je kunt beter ASC gekweekte vis eten dan gekweekte vis zonder keurmerk.

Geen vis?

Als je geen vis eet, kun je een omega-3 supplement slikken om toch de gewenste omega 3-vetten binnen te krijgen. Meestal is dit gemaakt van visolie, maar er zijn ook plantaardige alternatieven gemaakt van algen. Het is echter nog niet helemaal duidelijk of alleen de omega 3-visvetten verantwoordelijk zijn voor het positieve effect van vis, wellicht zijn er ook andere stoffen in vis die voor een positief effect op de gezondheid zorgen.