Zo eet je meer groente op een dag.

Zo eet je meer groente op een dag.

Het advies vanuit het voedingscentrum luidt: eet 250 gram groente per dag. Nederlanders eten slechts gemiddeld 131 gram groente per dag. Mannen eten daarbij ongeveer evenveel groente als vrouwen (145 gram). Kinderen eten gemiddeld 79 gram groente per dag (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is 100-150 gram voor kinderen tot 8 jaar). Slechts 16% van de Nederlanders eet meer dan 200 gram groente per dag. Er zijn veel manieren om aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groente te komen. In dit artikel zet ik ze allemaal voor je op een rijtje.

Niet alleen bij de avondmaaltijd
De meeste mensen eten groenten alleen bij de avondmaaltijd. Als je dat doet, dan is 250 gram een flinke hoeveelheid. Waarschijnlijk is dit dan ook één van de redenen dat veel mensen te weinig groente eten. Het beste is om bij je andere maaltijden en door de dag heen ook groente te eten. Maar hoe doe je dat?

Groente als tussendoortje
Een heel makkelijke manier om meer groente te eten, is om het als tussendoortje te nemen in de vorm van rauwkost. Denk aan komkommer, worteltjes, tomaatjes, reepjes paprika en radijsjes. Een schaaltje rauwkost weegt al snel 100-150 gram, dus dan zit je al ongeveer op de helft van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. De meeste tussendoortjes die mensen eten, zijn namelijk niet zo gezond (denk aan koekjes/repen). Door rauwkost te eten heb je meteen wat groente binnen en een gezond tussendoortje dat goed vult.

Groente bij de lunch
Een andere manier om meer groente binnen te krijgen, is door groente toe te voegen aan je lunch. Denk hierbij aan soep (bijvoorbeeld groentesoep, tomatensoep of pompoensoep). Een kom soep bevat ongeveer 150-200 gram groenten. Het beste is natuurlijk om de soep zelf te maken. Kies een dag waarop je tijd hebt om de soep te maken en vries het vervolgens in porties in. Dan heb je op meerdere dagen van de week een lekkere kom soep bij je lunch.

Een andere manier om meer groente bij de lunch te eten, is door een salade te maken. Een salade is meestal niet heel veel werk om te maken en door het vele thuiswerken, heb je wellicht tussen de middag ook even tijd om je lunch te bereiden. Je kunt een salade vaak ook de avond van tevoren maken. Behalve de dressing, die bewaar je tot het laatste moment.

Kinderen en groente
De meeste kinderen zijn geen grote groente eters bij de avondmaaltijd. Door ze toch voldoende groente te laten eten op een dag, kun je in de lunchtrommel wat rauwkost stoppen. Of geef ze een bakje rauwkost als je zelf aan het koken bent. Op deze manier krijgen ze meer groente binnen. En soep is natuurlijk ook altijd goed!

Conclusie
Eet niet alleen maar groente bij je avondmaaltijd, maar eet het ook bij je lunch en/of als tussendoortje. Zo eet je meer groente op een dag. Groente bevat veel voedingsstoffen en weinig calorieën, dus wees niet bang dat je er teveel van eet. En groente is ook nog eens ontzettend lekker, dus geniet ervan!

delingen