Verhoog je weerstand door een gezonde leefstijl

Verhoog je weerstand door een gezonde leefstijl

We zitten midden in de tweede golf en er is nog geen vaccin tegen COVID-19. Het is dus zeker nu van groot belang om een goede weerstand op te bouwen. Die weerstand verhoog je door een gezonde leefstijl. Maar wat moet je dan doen?

Gezond eten
Veel mensen weten dat je gezond moet eten. Maar wat is dat precies? Met gezond eten wordt bedoeld: zoveel mogelijk verse producten en zo min mogelijk bewerkt voedsel (kant-en-klaar, pakjes en zakjes). Veel bewerkt voedsel bevat veel zout en vooral veel suiker. Vervang een fles met pastasaus voor een fles gezeefde tomaten en doe er zelf wat gedroogde kruiden bij. Of maak zelf je woksaus.

Minder vaak eten
Veel mensen eten (nu ze veel thuis zijn) de hele dag door. Je lichaam krijgt op deze manier nooit rust en geen tijd om alles wat er van binnen gebeurt te verwerken. Als je het aantal eetmomenten per dag beperkt, dan zorg je ervoor dat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft en word je vetverbranding in werking gezet.

Slaap voldoende
Een goede nachtrust is erg belangrijk. Een slaaptekort verhoogt namelijk de kans op een virusinfectie. Ga dus op tijd naar bed en slaap minstens 7-8 uur in een goed geventileerde en donkere kamer.

Rook niet en drink niet teveel
Roken is schadelijk voor de gezondheid. Als je stopt met roken en je start direct met gezonde voeding dan is de kans op gewichtstoename kleiner.
Ook alcohol is slecht voor je gezondheid. Als je toch graag een wijntje of biertje drinkt, beperk het dan bijvoorbeeld alleen tot het weekend.

Blijf in beweging
Veel beweging verlaagt de kans op een luchtweginfectie. Maak een wandeling of ga lekker een stuk fietsen. Maar ook tuinieren of samen spelen met je kinderen in de tuin draagt bij aan voldoende beweging. Beweeg vooral in de buitenlucht.

Voorkom stress
Langdurige stress verhoogt het cortisol en is niet goed voor je afweersysteem. Zorg dus voor voldoende ontspanning. Door het vele thuiswerken lijken alle dagen op elkaar en ben je geneigd ook ‘s avonds door te werken. Pak op tijd de nodige rust. Doe een meditatie, lees een boek of luister naar muziek. En sta eens wat vaker stil bij je ademhaling.

Supplementen
Steeds meer hoogleraren en wetenschappers zijn het erover eens: door het slikken van vitamine D3 heb je minder kans op een virusinfectie. Word je toch ziek, dan is de kans groot dat de ziekte minder ernstig verloopt.

Conclusie
Voorkomen is beter dan genezen. Je kunt veel meer doen aan preventie dan je zelf vaak denkt. Met deze handvatten zou het moeten lukken om een paar stappen te zetten in de richting van een gezonde leefstijl. Kun je hierbij wel wat hulp gebruiken? Neem dan vooral contact met mij op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

delingen