Dit moet je weten over groenten.

Dit moet je weten over groenten.

Dat groente gezond is, dat weet iedereen, maar veel mensen hebben regelmatig vragen over groenten. Hoeveel groenten moet je per dag eten? Is diepvries groente net zo gezond als verse groente? Welke groente is het gezondst? Lees vooral verder, want dit moet je weten over groenten.

Waarom is groente gezond?
Groente bevat weinig calorieën en heel veel voedingsstoffen, vezels, mineralen en vitamines. Je kunt er dus nooit teveel van eten. Groente is ook goed voor je hersenen, vooral groene groentes. Daarnaast is groente goed voor je gezondheid. Het risico op hart- en vaatziekten wordt aanzienlijk vermindert als je veel groente eet.

Hoeveel groente per dag?
Het voedingscentrum adviseert 250 gram groente per dag. De meeste mensen eten slechts 135 gram groente per dag. Veel mensen eten alleen groente bij de avondmaaltijd, maar groente kan ook heel goed op meerdere momenten van de dag. Een salade of kom vers gemaakte soep als lunch of een bakje rauwkost als tussendoortje.

Welke groente is gezond?
Er zijn heel veel soorten groenten en de samenstelling verschilt ook. Sommigen bevatten heel veel vitamines, terwijl anderen weer veel uit water bestaan. Hier vind je een overzicht met de 10 meest gezonde groenten.

Veel keuzes
Groente uit de diepvries, groente in blik en verse groente. Er is veel keuze, maar wat is nu de beste keuze? Veel mensen denken dat verse groente de beste keuze is, maar dat is niet altijd waar. Diepvriesgroente met blokjes kruidenboter erin zijn niet zo gezond, maar een zak diepvriesgroente zonder extra’s is zeker zo gezond als de verse variant. Hetzelfde geldt voor groente uit blik. Hoe komt dat dan?

Transport
Tussen het moment van oogsten en bereiden, zit altijd een periode van transport en logistiek. In deze periode gaan er al vitamines en mineralen verloren. Groente verliest sowieso snel aan voedingswaarde. Verse groente is soms al maanden geleden geoogst en wordt bewaard in een koelcel totdat het in de supermarkt wordt verkocht.

Ingeblikt/ingevroren
Diepvriesgroente en groente uit blik wordt vrijwel direct (binnen 4-6 uur) na de oogst ingevroren/ingeblikt. Daardoor blijft het langer vers en wordt het verlies van vitamines tot een minimum beperkt. Blikgroente wordt onder druk gesteriliseerd op een temperatuur van 120 °C. Daardoor blijven vitamines en mineralen uit de verse groente optimaal bewaard.

Duurzame keuze
Daarnaast is diepvries- en blikgroente soms ook een duurzamere keuze. De diepvriesgroente komt vaak uit Nederland, terwijl een bloemkool en snijbonen op de groente afdeling op sommige momenten in het jaar helemaal uit Spanje of Marokko moeten komen. Dan is er al een hele weg afgelegd om de groente hier naartoe te krijgen. Niet heel duurzaam dus.

Conclusie
Dit moet je weten over groenten: verse groente is zeker niet altijd gezonder dan diepvries- of blikgroente. Vaak is diepvriesgroente en blikgroente ook een duurzamere keuze. Eet veel groente, want dat is goed voor je hersenen en voor je gezondheid!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.